Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Dar seriózního přístupu

13. května 2010 v 4:36 | Bilvamangala dás |  Články
k

Každý si přeje mít bona fide duchovního učitele ale neptá se sám sebe, zdali je také bona fide adeptem nebo žákem. Chceme to nejlepší, ale jsme sami schopni to nejlepší dát? Dát sebe sama! A na tomto bodě velmi záleží jakým směrem se bude ubírat náš duchovní život. Pokud jsme přišli za duchovním učitelem s úmyslem jenom brát a nic nedávat, pak s touto mentalitou daleko nedojdeme. Náš pokrok je předurčen k zániku. Tam kde je stagnace, lze nalézt věci jako mechanické, naivní a někdy i slepé následování. To nám může ublížit na naší cestě za Absolutním. Zde je zapotřebí jiného, seriózního přístupu.

Vaišnava je plně odevzdán svému Pánovi a dává Mu vše, včetně sebe sama. Následuje Jeho vedení, které může přijít v jakékoliv podobě a to kdykoliv a kdekoliv. Následování velkých duší, které jsou plně zaměřené na Absolutní cíl, nám může pomoci na naší cestě. Pohodlnost, automatizmus, pochybování, vyhýbání se překážkám a mnoho dalších věcí nás naopak od tohoto cíle odvádějí. Aby došlo ke skutečnému napojení se na živý proud, který nás vede k cíli, tj. do vyšších domén nekonečna, je nezbytné mít bezmeznou, hlubokou, upřímnou a neotřesitelnou víru. Tato Šráddhá - víra, je jediným prostředkem, který nám umožní vstup do vyšší reality než jakou je tento hmotný svět. Pokud je naše napojení jen formálního rázu a vše se odehrává na úrovni teorie, pak i výsledek zůstává teorií a nesmíme se tedy divit, když v našem duchovním životě nenalézáme žádnou chuť, inspiraci a nadšení, ale jenom prázdnou formu. Naše srdce nám říká, že zde něco nehraje. Je nespokojené a touží po láskyplné relaci s Nejvyšším Pánem. Chceme-li však prožívat a ochutnat opravdový nektar, jakým čistý duchovní život je, pak se k ryzí víře také musí připojit plné odevzdání. A nemluvím o odevzdání slovy (teorie), ale o spontánním odevzdání se srdcem. To znamená oběť.

Ten, kdo se vážně zajímá o hledání nejvyššího cíle, by měl vyhledat duchovního učitele, který má hluboké realizace o Nejvyšším Pánu a je mu znám vnitřní význam Písem. Odevzdání v sobě obsahuje oběť. Znamená to odevzdat se, zřeknout se, opustit a změnit svůj způsob života jakým jsme doposud žili. Pro seriózní adepty je toto odevzdání se duchovnímu učiteli velkou úlevou a během této transakce srdce, kterou by zasvěcení mělo být pro obě strany, dochází ze strany zasvěcence k vědomému ukončení dosavadního způsobu života a počátku nového, bez spekulace a naplněném věrnou službou a oddaností svému Guruovi a Vaišnavům. Díky naší víře jsme přivábili Nekonečného, aby se nám zjevil v podobě duchovního učitele. Teď, když s Ním díky Jeho milosti s námi byla uskutečněna a navázána intimní relace formou Šrí Gurua, bychom to neměli brát na lehkou váhu. Šrímad Bhagavad-gíta nám radí: pranipát, pariprašna, sevája - odevzdej se, dotazuj se a služ.

Uvědomujíce si význam této živé relace, kdy máme možnost se osobně vyptávat na důležité otázky týkající se našeho duchovního pokroku a růstu, bychom tedy měli sloužit v realizované odevzdanosti a pokoře. Přišla doba, kdy se vzdáváme svého postavení a sklonu panovat nad ostatními, vykořisťovat je a jednat v sobeckém sebe-zájmu. Je to doba, kdy se osvobozujeme od hmotných tužeb a přání. Doba snahy o postupnou transformaci do duchovního světa, snahy o hlubší ponor do sféry vědomí Boha a dosažení božské lásky. Je to proces, který bez pomoci a milosti duchovního učitele ztroskotá na prvním stupni oddanosti. Je více stupňů oddanosti a jen díky božskému prostředníku postupujeme dále a k vyšším sférám. Máme zapotřebí vedení od světců. Oni jsou naše jediná naděje. Sami jsme bezmocní. Živá Šástra je to, co potřebujeme. Vše je sice popsáno ve spisech, ale živá Šástra stojí nad nimi. Nemusíme ztrácet drahocenný čas zkoumáním spisů, s rizikem spekulace z naší strany. Měli bychom využít možnosti klást otázky přímo vyšší autoritě a ve vztahu k nám. Je to jen k našemu prospěchu, a rady které dostaneme jsou specificky zaměřené na naši osobu a situaci. Jedině tak pokročíme a zbavíme se všech našich chyb. Bona fide Guru nás dovede do konečného cíle, kde naše srdce dojde naplnění a kde dosáhneme sat, věčné existence čit, vědomí a ánanda, naplnění, extáze.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama