Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Pochybování a víra

17. června 2010 v 11:35 | Bilvamangala dás |  Články
l
Nikdy bychom neměli opouštět duchovní cestu pod záminkou, že jsme nedokonalí, že chybujeme, že nic necítíme, že jsme zklamaní z jednání druhých a podobně.
Skutečný oddaný se nevzdává svých aktivit, protože ví že bez nich by jeho život ztratil cenu.
Je to jako kdybychom přestali dýchat vzduch s argumentem, že je znečištěný. Každý ví co by následovalo - smrt zadušením. Je lepší dýchat třeba i znečištěný vzduch než nemít žádný a nežít. Zrovna tak když oddaný přestane konat svou každodenní sádhanu, stýkat se s ostatními Vaišnavy a sádhuy, znamená to dříve nebo později jeho duchovní smrt. Dusí se v agónii a v sevření hmotného světa jenž ho obklopuje a zcela pohltí, jakmile poslední zrnko jeho víry zmizí. Taková je realita tohoto světa.

Vždyť vše kolem nás nám dává najevo, že se nalézáme ve světě nejistot. Jedinou jistotou je zde pouze smrt. Dokonce i způsob jakým opustíme naše hmotné tělo je nejistý. Jak potom nepochybovat, nebýt zmaten? Zdá se, jakoby nás k pochybování nutil okolní svět. Přesto najdeme jeho důvod v nás samých. Příčinou je buď absence víry anebo její nedostatek! A právě víra je tím, co nám dává důvěru a jistotu v tomto hmotném prostředí. Dokonce nás i z něho může vyvést a pomoci nám dostat se do duchovní sféry. Šríla Bhaktivinoda Thákura napsal:

sakala chadiya bhai sraddhadevira guna gai
yanra krpa bhakti dite pare


"Vzdávaje se všeho, zpívejme chválu Šraddha-déví - víře -, jejíž milost nás může dovést ke Krišnovi."

Šríla Šrídhar Mahárádž mimo jiné o ní říká, že bychom měli být velmi opatrní abychom udrželi spojení s pravou vírou. Hlavním požadavkem pro spojení s vírou je upřímnost. Šraddha, víra, je nejjemnější věc, která je také nejvíce zjevná. Není pomyslná. Musíme si uvědomit, že to je realita; že je skutečná, a ne jenom abstraktním cítěním pouhého individuálního vědomí. Víra je univerzální, coby nejzákladnější prvek který nás může spojit s nejlepším a nejvyšším cílem. Upřímná touha po Něm je nutná, a ta probudí koncepci sloužit Mu. Chceme Ho upřímně skrze náklonnost. Milujeme Ho, takže po Něm toužíme. A milovat znamená obětovat se objektu naší lásky. Tím je Bůh.
Také Šríla Džíva Gósvámí Prabhu podal krásnou definici slova 'Bhagaván':

bhajaniya sarva-sad-guna-visista

"Nejvyšší Pán, Bhagaván, je takové povahy, že každý, kdo s Ním přijde do styku, Mu bude chtít sloužit a obětovat se pro Jeho uspokojení."

Kdo se tedy skrze víru dostane až sem, ztratí veškeré pochybnosti, které se mu v mysli objevují. Pochyby mají svůj původ v neznalosti smyslu života a z toho plynoucího tápání v hmotném prostředí tohoto světa. Proto je velice důležité naleznout směr, víru a podporu v našem snažení zpřetrhat hmotná pouta, která nás drží ve svém smrtelném zajetí. Pokud se tedy člověk upřímně otevře oceánu víry, následkem bude okamžitá úleva a vnitřní vědomí Boha, které se v jeho srdci manifestuje a probudí láskyplnou náklonnost k Němu. Takový člověk pak chce o Pánovi slyšet, mluvit, přemýšlet a sloužit Mu. Jeho pochyby již patří minulosti a je pevně zakotven ve sladké všepronikající víře, jež ho dovede až k nejvyššímu cíli.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama