Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Pronášení Svatého Jména

7. prosince 2010 v 14:29 | Šrípád B.S. Muni Mahárádž |  Články
m
Nasloucháme-li popisům pronášení Svatého Jména čistými oddanými, dozvídáme se, že je to neuvěřitelně sladké a osvěžující. Přivádí nás to přímo ke Krišnovým lotosovým chodidlům. Připadá-li nám tedy pronášení Svatého Jména monotónní, tak to znamená, že zde musí být nějaká překážka, která nás od toho odděluje.
Proto se někdy říká, že když začínáme s duchovním životem, tak Jméno chutná hořce a jen čas od času přichází chuť.
Ale je to lék, který léčí, přestože může občas chutnat hořce.
Takže v tom přesto pokračujeme.
Pronášet Svaté Jméno bychom měli s takovým postojem, aby to sloužilo k uspokojení Pána, nikoliv k uspokojení nás samotných.
Spokojeni musí být Rádhá-Góvinda. Vše, co děláme, je pouze pro Ně. Dýcháme pro Ně, mluvíme pro Ně, zpíváme pro Ně...Vše slouží jen k Jejich uspokojení.
My však v sobě stále uchováváme tu nečistou myšlenku, že by mělo vlastně všechno být pro nás. "Jsem-li šťastný, tak jsem ochoten udělat pro Krišnu cokoliv. Nejdříve ale musím být šťastný já." To je ten malý trik, který používáme. Ale Krišna říká: "Ne, ne. Budu-li šťastný Já, tak budeš šťastný i ty." Tato proměna v srdci je možná jedině získáním milosti těch, kteří tuto vlastnost mají.
"Nejdříve musí být potěšen On, potom mohu být potěšen i já" - to je tajemství duchovního života. A jediné, co nás od toho dělí, jsou pouze naše staré, nevítané návyky. Zájmy oddělené od Krišny, které jsme po tolik životů kultivovali; proto nemůžeme očekávat, že zmizí ze dne na den. Musíme však vědět, jak to funguje.
Jak však rozpoznat, zdali je mé přání v souladu s Krišnovou vůlí a k Jeho potěšení, nebo zda vychází z mého vlastního ega, určeno k mému vlastnímu uspokojení? K vyřešení této otázky je zde duchovní učitel, autorita, který nám může říct: "Darebáku!
Předstíráš, že pečeš pizzu pro Krišnu a přitom je to pro tvůj vlastní jazyk." A když by si snad Krišna dovolil namítnout, že chce raději kičrí, oponujeme: "Ne, pizza chutná mnohem lépe.
Jistě chceš raději pizzu. A protože vím, že po Tobě jistě něco zbude, mohu pak tyto zbytky sníst."
To není úplně čisté. K dokonalému pochopení tohoto bodu se tedy musíme tázat duchovních autorit. Proto je zde duchovní učitel, který je schopen vše objasnit a pomoci takto v našem duchovním pokroku.
V Bhakti-rásámrita-sindhu je verš, popisující velice pěkně čistou bhakti:

anyabhilasita sunyam jnana karmady anavrtam
anukulyena krsnanusilanam bhaktir uttama

"Nejčistší bhakti by měla být prosta plodonosných činností a spekulací. Respektuje a přijímá Krišnova slova a poskytuje Mu službu v souladu s Jeho přáními."
Tedy ne tak, jak si to přeji já. V popředí musí stát Krišnovo přání. Jestliže to dokážeme, tak se staneme kvalifikovanými pro vstup do Krišnova nejbližšího okolí. Tam totiž nejsou zapotřebí ti, kteří říkají: "Ne, ne, já bych teď chtěl dělat raději něco jiného."
Oddanost znamená krišnanušilanam - tak, jak to chce Krišna. Ať je to cokoliv.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama