Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Bohatství srdce

15. ledna 2011 v 20:22 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar-Dév Gósvámí |  Články
zvon


Šrí Rúpa Gósvámí uvádí "sevonmukhe hi jihvadau" (pochopit Ho lze jedině sebeodevzdáním). Přistoupíme-li k Němu jinak, nežli ve služebném postoji, může se vše změnit v pouhou imitaci. To nám však zabrání navázat kontakt s realitou. V tom spočívá výjimečnost Gaudíja Mathu, stanovená naším Gurudévou a také Maháprabhuem a Rúpou Gósvámím.
Tohle je klíč k Vaikuntě, návod jak jednat s Nekonečným: sebeodevzdání, služba, oddanost. Možnost dosáhnout naplnění bez nutnosti poznání a přemíry energie. Energie nutná ke zvednutí kopce či hory zde není zapotřebí. A pročítat veškerou náboženskou literaturu světa k pouhému uskladnění do našeho žaludku, to také nepovede k ničemu dobrému.
Typický příklad je dán v Mahábháratě. Krišna předpověděl, že jakmile bude oběť rádžasuja Mahárádži Judhišthiry úspěšně ukončena, automaticky se rozezní zvon. Byl tam nějaký zvon, který měl dát svým automatickým rozezněním všem jasně najevo, že oběť byla ukončena. Všechno tedy skončilo, ale zvon mlčel.
Bhíma oslovil Krišnu: "Zvon nezní, přestože je celá oběť hotova."
"Ne, jednu věc je ještě třeba vykonat," odvětil Krišna.
"Jakou věc?"
"Vaišnava-sévu, službu Vaišnavovi."
"Co to povídáš? Tolik mudrců, velkých světců, Nárada, Vjásadéva a Ty Samotný jste nasyceni k plné spokojenosti a Ty tvrdíš, že nebyla provedena vaišnava-séva?"
"Ano."
"Kde je ten Vaišnava?"
Nato Krišna odpověděl: "Vydejte se až na samý okraj města. Tam naleznete jednoho muže z té nejnižší společenské třídy, který to místo nikdy neopouští. Je spokojen s prostým pronášením Pánova Jména a se svým jednoduchým životem a o běh světa se nestará. Jeho oči jsou stále naplněny oddaností."
Vydají se tedy se svými vozy na cestu, až konečně naleznou velice ubohého muže z nižší kasty. Chtějí ho vzít sebou na rádžasuju, proto k němu přistupují se sepjatými dlaněmi. Muž se tváří velmi překvapeně: "Ó tolik významných bytostí přišlo do mého domu. Co je asi přivádí?"
To už ho ale o všem zpravují: "Přišli jsme pro tebe. Musíš jít s námi sníst nějaké jídlo." Co mohl dělat. Za těchto okolností nemohl odmítnout, musel jít s nimi.
Draupadí připravila spoustu chutných pokrmů. Uvažovala jak je to možné, že ačkoli bylo pohoštěno tolik světců, mudrců a dokonce Pán Krišna, nebyla přesto vykonána vaišnava-séva. Z celého srdce se tedy snažila připravit co nejchutněji různé druhy vařených pokrmů, které byly nabídnuty tomuto muži a on je všechny snědl. Avšak zvon nezazněl.
"Co to má znamenat?", zeptal se Bhíma. "Vše je snědeno, ale zvon nezvoní."
Krišna to vysvětlil: "Někdo se musel dopustit nějakého přestupku vůči službě Vaišnavovi. Proto zvon mlčí."
"Co to říkáš? Máš snad nějaké pochybnosti, nebo vůči němu chováš nějakou předpojatost?"
Začali se ptát jednoho po druhém, jestli snad o tomto muži někdo neuvažoval nevhodně. Až nakonec Draupadí přiznala: "V mé mysli něco vyvstalo. Tento muž je nízkého zrození a já připravila s velkým úsilím tolik různých karí, ale on je všechny smíchal dohromady a pak je snědl. Neví jak správně jíst, protože pochází z velmi nízké třídy. Tohle se skrývalo v mojí mysli."
Krišna řekl: "Zvon nezní, protože je zde určité pohrdání Vaišnavou."
Nezbylo jim tedy, než se znovu vydat za tím mužem a znovu ho přivést zpět. Tentokrát ovšem všichni s velkým respektem počkali dokud nepřijal prasádam. A zvon se rozezníval s každým soustem.
Akinčana: on netouží po ničem, po slávě ani věhlasu, po ničem tohoto druhu. Takováto osoba o nic neusiluje, ale je zcela oddána Pánovi. A je možné ji nalézt kdekoli, aniž by nezbytně projevovala nějaké vnější příznaky své velikosti. Je bohatá srdcem. Žádné poznání, vzdělání, vznešený původ, síla ani opulence nejsou zapotřebí. Vědomí Krišny je natolik kompletní, natolik sebeuspokojivé a absolutní, že i jeho pouhá částečka oplývá veškerou opulencí, vzděláním a vším ostatním.
Služba, sebeodevzdání, šaranágati - to je to, co je nezbytné.

api cet suduracaro    bhajate mam ananya bhak
sadhur eva sa mantavyah    samyag vyavasito hi sah

Nedokázali jste pochopit, že s tímto mužem je vše v pořádku.
Nelze na něho pohlížet jinak, než jako na sádhua, opravdu čestného člověka. Nemá žádné závazky vůči slávě, věhlasu a jiným věcem, kterými se cítíme být přitahováni my. Nalezl vlastní uspokojení. Uspokojení si nežádá ničeho: existuje samo o sobě, to je uspokojení, naplnění. Vědomí Krišny je natolik uspokojivé, že pro svoje ustanovení nezávisí na ničem.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama