Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Ne mysl, ale víra

21. ledna 2011 v 15:46 | Šríla Bhakti Sádhaka Muni Mahárádž |  Články
sm

(Tato diskuse následovala po přečtení lekce od Šríly Bhakti Rakšak Šrídhar Mahárádže)

Oddaný: Každá věta, každé slovo v sobě skrývá určitou myšlenku, představuje určitou koncepci. Je velice těžké v mysli zachytit tato (transcendentální) témata a pochopit jejich význam.
Šríla Mahárádž: Tyto věci myslí zachytit nelze.
Nemůžeme očekávat, že bychom je mohli plně chápat.
Kdybychom je plně chápali, potom bychom byli čistými oddanými. Pouze naslouchej a pokud přijde nějaké vnuknutí, jít na to místo o němž nasloucháš, potom je efekt pozitivní.
Pokud pro tyto věci nepřichází chuť, znamená to, že nemáme dostatek sukriti, nebo jsme se dopustili nějakého přestupku.
Nemáme-li chuť pro Krišnu, dopustili jsme se nějaké špatnosti, z čehož plyne, že nehledáme Krišnu, ale něco jiného. Tohle je velmi vysoké téma. Jak bychom mohli očekávat, že to zcela pochopíme. Dokonce i kdybychom plně pochopili vše, co jsme myslí zachytili, nemusela by přijít žádná realizace těchto věcí.
Tyto (transcendentální) věci přicházejí jinou cestou. Přicházejí právě tím, že sedíš ve společnosti oddaných. Tím, že děláš to, o čem nasloucháš, že následuješ proces sádhany. Takovým nasloucháním postupně pokročíš. Co jiného bys asi tak dělal, kdybys neseděl tady ve společnosti oddaných a nenaslouchal hari-kathá? Byl bys zcela ponořen v hmotném vědomí a tvoje mysl by tě honila sem a tam.
Měli bychom pochopit, že je to něco, co se odehrává nad sférou našeho intelektu. Budeš-li se to snažit stáhnout dolů na svoji úroveň, tak to nikdy neobdržíš. Musíš mít určitou víru: ,,Ano nacházím se v dobré pozici, naše žákovská posloupnost je pravá a písma jsou také pravá." Jednoho dne tomu porozumíme, ale nemusí to přijít tím, že o tom budeme číst.
Přijde to zevnitř, ze srdce a bude to skutečné. Krišna nepřijde tím, že o něm čteš, či díky jakékoliv tvojí snaze. Přijde, až si to bude přát On sám. Jaké jsou podmínky pro to, aby si to přál?
Musíme se stát pokornými a seriózními. My se neženeme za tím, abychom něco hledali, my chceme Krišnu. Také bychom se měli ujistit zda jsme správně umístěni. Pokud ano, potom se nám nic nemůže stát a ať už přijde cokoliv, bude to pouze pro naše očištění.
Máme bona fide písmo Šrímad Bhágavatam, bona fide duchovního mistra a snažíme se je následovat. Jestliže tedy něco nefunguje, je to naše chyba, ne jejich. My jsme vinni, je to náš problém. Možná, že nejsme dostatečně seriózní. Není to problém Šukadévy Gósvámího, Šríly Vjásadévy, našich áčárjů ani našeho Gurudévy. My jsme viníci a darebáci. To je první věc kterou musíme přijmout a potom se musíme odevzdat, neboli správně se přizpůsobit. Není jednoduché to přijmout.
Pouze ti kteří jsou seriózní, to dokáží akceptovat. Nemáme-li sukriti, není možné, abychom vyvinuli chuť. Chybí nám také trpělivost, která je velmi důležitá. Nemáme-li trpělivost a pobíháme sem a tam, jak by mohl Krišna přijít? Běháš v lese od jednoho stromu k druhému a ptáš se: ,,Kde je les, kde je ten les?" Kvůli mnoha stromům nejsi schopen vidět les. Stejně tak tady ve společnosti oddaných, téměř na Vaikuntě, běháš a hledáš Vaikuntu, protože nejsi schopen zrealizovat, kde vlastně jsi. Ženeš se za něčím co ve skutečnosti neexistuje, jenom za uspokojováním smyslů. Příklad máme přímo na tomto místě, kde právě sedíme (Šrí Šrí Rádhá Góvinda Gaudíja Math), Rádhá a Góvinda jsou tady, je zde požehnání čistých oddaných a i my již jsme tady, jenomže si to nedokážeme uvědomit, a tak běháme sem a tam. Vše je tak, jak má být a ten, kdo to nedokáže pochopit, je velký nešťastník. Můžeme se honit za Krišnou po celém vesmíru a nakonec zrealizujeme, že nehledáme Krišnu, ale že se honíme pouze za zážitky (smích).
Krišna nás ve skutečnosti nezajímá, hledáme pouze kuriozity a nové zážitky, a to je uspokojování smyslů.
Ti, kteří jsou tady, mají určitou dávku trpělivosti. Krišna nás zkouší mnoha způsoby a nabízí nám všechny možnosti jak ukájet smysly. Je řečeno, že na vyšší úrovni ti nabídne dokonce pozici pána celého vesmíru. Nabídne ti vše, ale oddaný se o to nezajímá. Skutečný oddaný trpělivě čeká: "Jednoho dne mě Pán zaměstná ve Své službě... jednoho dne." Čekej na opravdovou službu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama