Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Nejdůležitější je sádhu-sanga

19. ledna 2011 v 10:24 | Šríla Bhakti Pramód Purí Gósvámí Mahárádž |  Články
puri m

Otázka: Jaký je rozdíl mezi pronášením Jména před zasvěcením a po zasvěcení? Šríla BP Purí Mahárádž: Bez zasvěcení je nemožné dosáhnout výlučné bhakti, to je velmi ojedinělé. Můžeš zpívat a můžeš ve svém pronášení Jmen pokračovat, ale spousta věcí tě bude rozrušovat. Jakmile však obdržíš od sádhua Svaté Jméno, a ne jenom Svaté Jméno, ale uslyšíš také hari-kathá a glorifikaci Svatého Jména a obdržíš sambandha gjána (poznání o vzájemném vztahu mezi duší, Bohem a Jeho energiemi), tak získáš od Gurua opravdový proces pronášení Svatého Jména. Spojení s Guruem tedy nabízí tyto možnosti, které zde nikdy předtím nebyly. A po zasvěcení uvidíš, jak velký rozdíl ve tvém pronášení Jména nastane. Po zasvěcení tedy nasloucháš správnému poznání a každý den se věnuješ poslechu Šrímad Bhágavaty. Tímto způsobem se vliv kvalit vášně a nevědomosti zmenšuje. A efekty kvality vášně, jako chtíč, nenasytnost atd. se také postupně odstraňují. A teď ta nejdůležitější věc - pronášení Jména po zasvěcení znamená pronášet Jméno ve společnosti oddaných. A pronášet Jméno před zasvěcením znamená pronášet Ho bez společnosti oddaných. A to je velký rozdíl. Po zasvěcení musíš naslouchat a zpívat ve společnosti oddaných. Maháprabhu nám radí, abychom Krišnovo Jméno pronášeli ve společnosti sádhuů. To je ta důležitá věc - tu nelze ničím nahradit. A pouze po zasvěcení je možné opravdu získat společnost sádhuů - jinak nemáš prakticky ani fakticky možnost vstoupit do rodiny sádhuů. Abychom někoho přivedli na Maháprabhuovu cestu, tak mu můžeme říci: "Ano, můžeš pronášet Jméno, můžeš praktikovat." Ve skutečnosti z toho ale příliš velký užitek neplyne. Neboť Maháprabhu nám říká, že mezi 64 různými odvětvími bhakti je pět nejdůležitějších. A u všech pěti je sádhu-sanga společným faktorem. Sádhu-sanga, mathurá-vásí, šrí múrti šráddhája sévá, hari-náma-sankírtan, šrímad bhágavata šravana - těchto pět. Avšak sádhu-sanga je všude průvodním faktorem. Jak je to možné? Bhágavata šravana (naslouchání Šrímad Bhágavatě) znamená, že bys měl naslouchat od sádhua. Náma-sankírtan (zpívání Svatého Jména) ve společnosti sádhua. Šrí múrti šráddhája séváné (uctívání Božstev s vírou) se provádí také se sádhuem a pobývání v Mathuře (nebo na jiném svatém místě) se pochopitelně pojí se společností sádhua. Jaký by jinak mělo význam na takovém místě žít? Sádhu-sanga je tedy společným faktorem. A se sádhu-sangou bychom měli praktikovat naši veškerou oddanou službu. Tento sádhu by měl být čistý oddaný, jinak se stykem s takovou osobou nikdo čistým oddaným stát nemůže. Bhaktivinóda Thákura ve svém Harináma-čintámani také tvrdí: "Tvůj duchovní pokrok závisí na druhu oddaných, se kterými se stýkáš."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama