Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Spojení s Guruem

10. února 2011 v 13:25 | Bilvamangala dás |  Články
lotus

Relace s Guruem je buďto formální a povrchní, anebo živá, pevně zakořeněná hluboko v srdci. Co kdo cítí ve vztahu ke svému duchovnímu mistrovi, je výsledkem, do jaké míry je schopen Ho pochopit a zrealizovat Jeho pozici. Pokud je Guru přítomen v našem srdci, podporuje a vede nás zevnitř. Jeho podpora je stejně intenzivní, ne-li intenzivnější, než během Jeho fyzické přítomnosti. Jedná se zde o velmi intenzivní, nadčasovou relaci s Ním.

Často jsme svědky toho, že žáci svého Gurua nechápou a vidí Ho jako obyčejnou lidskou bytost plnou chyb. Ve skutečnosti Ho vidí přes filtr svých vlastních chyb a pochybností, které mají sami v sobě. Následně se dopouštějí vůči Němu přestupků a dokonce Ho i kritizují, místo toho, aby byli kritičtí vůči sobě samým. V tomto případě se tedy jedná pouze o formální a povrchní vztah žáka vůči duchovnímu mistrovi. Výsledek je pak skličující. Nejenom že svého Gurua kritizují, ale následně Ho pak i opouštějí. Ti pošetilí žáci, kteří si mysleli, že Guru je tu jen proto, aby Ho mohli manipulovat, brát od Něho a používat Ho ke svým omezeným účelům, nic nepochopili. Jak může ten, kdo nechápe roli a pozici Gurua, pochopit samotného Nejvyššího Pána? Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Mahárádž v této souvislosti říká: "Pokud budete kritizovat kvůli vašemu osobnímu zájmu, pak se tato chyba vrátí k vám. Vstoupí do vás. Ale jestliže hledáte pomoc od vyššího, kvůli očištění, a ne ze závisti, pak budete očištěni."

Kdo nechápe poslání a smysl duchovního učitele, který je de facto zástupcem Nejvyššího, nemá žádnou šanci aby pokročil ve svém duchovním životě. Z tohoto důvodu kolem sebe vidíme spousty osiřelých žáků různých Guruů, kteří zmateně bloumají od jednoho Gurua k druhému, a hledají něco, co by v první řadě měli hledat uvnitř sebe samých - upřímnost, pokoru, důvěru, odevzdání, stálost, vyrovnanost a mnoho dalších pozitivních kvalit a vlastností. Vždyť prvním rysem, který nám u duchovního mistra padne do oka, je právě Jeho bezmezná odevzdanost svému vlastnímu Guruovi! Proto největší chybou, kterou může žák ve vztahu ke svému Guruovi udělat je, když začne spekulovat a porovnávat Ho se svou vlastní pokleslou pozicí, která je mimochodem velmi, velmi nízká. Odtud pak pochází příčina jeho kritizování Gurua. Předchozí Áčárjové i spisy nás varují před takovýmto pošetilým a z duchovního hlediska sebevražedným jednáním. Proto je ve vztahu ke Guruovi lepší zaujmout doporučované skromné a pokorné jednání. Pokud jsme arogantní a myslíme si, že již sami všechno víme a nikdo nám nic nemusí říkat, pak Mu tím pouze odhalujeme svoji nezralost. Kdyby tomu tak skutečně bylo, a my něco věděli, proč Ho pak obtěžujeme a doslovně otravujeme? Proč by zde potom byla potřeba duchovního učitele? Až do doby, kdy opravdu budeme chtít a budeme schopni se plně odevzdat Vyšší Vůli, nám nezbývá nic jiného, než se tak jako doposud, zmítat v poutech Máji a iluze, a myslet si, že jsme nesmírně šťastní, i když ve skutečnosti budeme trpět. Náruč Nejvyššího je skrze Jeho pravého prostředníka vždy otevřena. Je jen na nás, zdali toto Jeho objetí přijmeme a opětujeme.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama