Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Pouze společnost světců je příznivá

8. června 2011 v 10:01 | Šríla Bhakti Promód Purí Gósvámí Mahárádž |  Články


Krišna v Bhagavad-gítě uvádí čtyři důvody, které lidi motivují k tomu, aby se obraceli k Bohu. Jsou jimi utrpení, ambice, zvědavost a moudrost. Krišna Dás Kavirádž Gósvámí v diskusi na toto téma rozdělil tyto čtyři do dvou kategorií. Trpící a ty, kteří s ambicemi hledají bohatství či jiné hmotné odměny, klasifikuje jako bubhukšu (toužící po smyslovém uspokojování) a zvídavé s moudrými klasifikuje jako mumukšu (toužící po osvobození). Avšak ten, kdo nashromáždil nezbytné množství zbožnosti, brzy zavrhne všechny touhy, neboť ví, že tyto ho drží zpátky od čisté oddanosti.
"Jak trpící, tak ti, kteří hledají bohatství jsou považováni za oddané s hmotnými touhami, zatímco zvídaví a moudří touží po osvobození. Přestože jsou tyto čtyři druhy oddaných považovány za vysoce požehnané a zbožné, stanou se čistými oddanými, až když překonají svoje touhy." (Č.Č. 2.24.95-96)
V první kapitole Čaitanja Čaritámrity Krišna Dás Kavirádž nazývá tyto touhy kaitava (podvádění) a andha-tamah (nejtemnější nevědomost) a v tomto kontextu je v Madhya-líle 24.99 charakterizuje jako duhsanga (špatná společnost), stejně jako atma-vancana (podvádění sebe sama). Význam je ten, že kdokoliv předstírá zaměstnání se v oddanosti, zatímco zůstává motivován jinými touhami, nejenom že podvádí sebe, ale také ostatní. Kdokoliv kdo podvádí, nebo takové podvodné chování toleruje, je definován jako duhsanga čili špatná společnost. Kontakt s takovou osobou zmaří dokonce i stálou odevzdanost oddaným praktikám.
Šrímad Bhágavatam proto radí:
"Inteligentní osoba by měla zavrhnout všechny druhy špatné společnosti a pevně se držet společnosti oddaných. Tito světci jsou jediní, kteří mohou svými pokyny přesekat naše nezdravá mentální pouta." (Š.B. 11.26.26)
V důležitém verši ve Šrímad Bhágavatamu Pán Kapila učí Svoji matku Dévahúti o postupném rozvoji víry, jenž začíná nasloucháním Krišny si vědomých námětů ve společnosti oddaných. Víra znamená přijmout disciplinované praktikování oddaných činností. Když tuto praxi započneme, tak se náš vnitřní život rozvine natolik, nakolik jsme jím (duchovním procesem) poutáni (rati) či v jakém stádiu oddaných pocitů (bhava) se nacházíme a odtud pokračuje k oddanosti v jejím nejčistším stavu, neboli k premě.
"Naslouchání Mým hrdinským zábavám ve společnosti oddaných je pro uši velice příjemné a uspokojuje to srdce.
Výsledkem tohoto radostného vychutnávání si Pánových zábav ve společnosti oddaných je, že člověk velmi rychle postoupí na cestě osvobození, od stádia víry (šraddha), přes vyjevení jeho božského vztahu s Krišnou (rati), až k pravé lásce k Němu (bhakti)." (Š.B. 3.25.25)
V debatě o potřebě hledat stejně smýšlející společnost, cituje Rúpa Gósvámí verš z Hari-bhakti-sudhodaji, v němž Hiranjakašipu říká Prahládovi, že se v charakteru člověka odráží společnost, v níž se zdržuje.
"Tak jako zrcadlo, také člověk přijímá vlastnosti těch s nimiž se stýká. Ten, kdo je inteligentní, by proto měl hledat společnost pokročilejších lidí se stejnými ideály, a tak v sobě vyvinout jejich dobré vlastnosti." (B.R.S. 1.2.229)
Jedna lava se rovná přibližně 1/11 sekundy, neboli času potřebnému k mrknutí. Je řečeno, že dokonce i tak krátký časový úsek jako je jedna lava ve společnosti pokročilých oddaných, přinese člověku veškerou dokonalost. Taková je síla společenství oddaných, kterou oslavuje Krišna Dás Kavirádž:
sadhu-sanga sadhu-sanga sarva sastre kaya
lava matre sadhu-sange sarva siddhi haya
"Společnost světců je neustále opěvována ve všech písmech.
Pouhý okamžik (lava) ve společnosti svatých osob přinese člověku veškerou dokonalost." (Č.Č. 2.22.54)
Jaký má člověk prospěch z přátelství se světci? Jejich soucit - to znamená soucit duchovního učitele a čistých oddaných - rozhání naše špatné návyky a rozvíjí čistou oddanost.
krsna-bhakti-janma-mula haya sadhu-sanga
krsna-prema janme tenho punah mukya anga
"Kořenem, který je příčinnou oddané služby Krišnovi, je společnost pokročilých oddaných. Nicméně i poté, co se v oddaném probudí jeho spící láska ke Krišnovi, zůstává tato společnost hlavním pilířem jeho duchovního života."(Č.Č.2.22.83)
mahat-krpa vina kona karme bhakti naya
krsna-bhakti dure rahu samsara nahe ksaya
"Bez přízně velkého oddaného nemůže být žádná činnost považována za oddanost. Nejenom, že bez jeho milosti nejsme schopni dosáhnout čisté oddanosti ke Krišnovi, ale nemůžeme být dokonce ani osvobozeni ze sevření hmotné existence."(Č.Č.2.22.51)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama