Blog věnovaný všem těm, kdo hledají skutečnou vnitřní harmonii
a znovunavázání láskyplné relace s Nejvyšším Pánem

DEFINICE BHAKTI

Nejvyšší bhakti, Uttama-Bhakti, je definována jako nepřetržitá služba nebo emoce, jež jsou zaměřené na Krišnu, formy Jeho expanzí i vše co s Ním souvisí. Jde o příznivý postoj vůči Krišnovi. Ten by měl být prost všech tužeb, kromě touhy Ho potěšit, a nezablokován neosobní jnanou, materialistickými rituály karmy nebo jinými nepříznivými činy.
(Sri Bhakti Rasamrita Sindhu)


Původ Džívy Duše

1. července 2011 v 0:00 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév–Gósvámí |  Články


Od nepaměti se člověk ptal na původ duše. V myšlení mnoha oddaných nováčků padá duše z věčných zábav s Krišnou kvůli obyčejné světské závisti. V této krátké eseji, Šríla Šrídhar Mahárádž odpovídá na tuto nejdůležitější ze všech otázek: "Kdo jsem? Odkud jsem přišel?

Jak se duše poprvé objeví v tomto světě? Z jaké fáze duchovní existence se dostane do hmotného světa? "Je to obsáhlá otázka, která vyžaduje určité informace.
Jsou dvě skupiny duší, džív, které přicházejí do tohoto světa. Jedna skupina přichází z duchovních planet Vaikunthy v rámci nitja-líly, věčných zábav Krišny. Další přichází z konstituční nutnosti.
Brahmadžjóti, nerozdílná okrajová úroveň, je nevyčerpatelným zdrojem duší džív, atomických částic nerozdílného duchovního charakteru. Paprsky transcendentálního těla Pána jsou známé jako brahmadžjóti a jeden paprsek brahmadžjóti je džíva. Duše džíva je atomem v této záři a brahmadžjóti je produktem nekonečného množství atomů, džív.
Obecně platí, že duše pocházejí z brahmadžjóti, která žije a roste. V brahmadžjóti je jejich rovnováha nějakým způsobem narušena a začíná pohyb. Z nerozdílnosti začíná rozdílnost. Z nevýrazné vrstvy jednotného vědomí, roste individuální jednotka vědomí. A protože džíva je při vědomí, je obdařena svobodnou vůlí. Takže z okrajové polohy si vybírají buď stranu využívání nebo stranu oddanosti.
Krsna bhuli sei jiva anadi bahirmukha. Anadi znamená to, co nemá začátek. Když vstoupíme do země vykořisťování, dostáváme se do faktoru času, prostoru a myšlení. A když začneme vykořisťovat, v negativní zemi úvěru začne akce a reakce. Ačkoliv se snažíme, abychom se stali pány, ve skutečnosti se stáváme poraženými.
Služebníky Golóky a Vaikunthy lze také vidět v pravomoci brahmanda, hmotného vesmíru, ale to je jen hra, líla. Přicházejí z vyšší úrovně, jen aby se účastnili v zábavách Pána a pak se zase vracejí. Padlé duše pocházejí z okrajové pozice v brahmadžjóti a ne z Vaikunthy.
První pozice duše v hmotném světě bude jako Brahma, stvořitel. Pak ho jeho karma může vzít do těla zvířete jako je tygr, kde je obklopen tygří mentalitou, nebo do těla stromu, nebo popínavé rostliny, kde ho mohou obklopovat různé dojmy. Tímto způsobem je zapojen do akce a reakce. Případ je komplexní, analyzovat podrobnosti o historii konkrétního atomu je zbytečné. Zabýváme se obecnou věcí: jak vznikne transformace materiální koncepce z čistého vědomí.
Hmota není nezávislá na duchu. V brahmadžjóti jsme udržováni v rovnováze v okrajové síle jako nekonečný počet bodů duchovních paprsků, elektronů vědomí. Vědomí znamená být obdařen svobodnou vůlí, neboť bez svobodné vůle nemůže být vědomí koncipováno a pochopeno. Atomový bod vědomí má velmi skrovnou svobodnou vůli, a zneužitím jejich svobodné vůle některé džívy uchopily svou šanci v materiálním světě. Ony se odmítly podřídit autoritě Nejvyššího, chtěly vládnout. A tak s touto počáteční myšlenkou nadvlády, vstupuje džíva do světa vykořisťování. V Bhagavad-Gítě (7,27), je uvedeno:

iccha-dvesa samutthena
dvandva-mohena bharata
sarva-bhutani sammoham
sarge yanti parantapa

"Dva principy se v hrubé podobě probudí v džívě: nenávist a touha. Potom, duše postupně klesá dolů a mísí se se zemským světem."
Zpočátku se v hrubé podobě vyvíjejí soucit a apatie, stejně jako když vyraší klíčky se dvěma listy. A postupně nám tyto dvě věci pomohou ponořit se hluboko do tohoto pozemského světa. Po odchodu ze světa vykořisťování, se může duše vrátit do své původní polohy v brahmadžjóti jako duch. Avšak když duše nashromáždila tendenci oddanosti skrze své předchozí zbožné činnosti, nezastavuje se tam, pronikne skrz brahmadžjóti a jde směrem k Vaikuntě.
Proč má duše přijít do světa vykořisťování a ne do světa oddanosti? To by mělo být připsáno její vrozené povaze, která je obdařena svobodnou vůlí. Je to svobodná volba. To je doloženo v Bhagavad-Gítě (5 . 14):

na kartrtvam na karmani
lokasya srjati prabhuh
na karma-phala-samyogam
svabhavas tu pravartate

"Duše je zodpovědná za její vstup do země vykořisťování."
Odpovědnost je na duši, jinak by Pán byl zodpovědný za její zoufalý stav. Ale Krišna říká, že vrozená svobodná vůle duše je zodpovědná za její zapletení v materiálním světě. Duše je při vědomí a vědomí znamená obdařena svobodou. Protože je duše atomická, její svobodná vůle je nedokonalá a zranitelná. Výsledkem této svobodné volby je, že některé přicházejí do hmotného světa, a některé jdou do duchovního světa. Takže, odpovědnost je na individuální duši.
Jednou, indický politický vůdce Šyamasundara Čakravartí požádal našeho duchovního mistra, Šrílu Bhaktisiddhántu Sarasvatí Thákura Prabhupádu: "Proč Pán udělil takovou svobodu džívě?" Prabhupáda mu řekl:" " Ty bojuješ za svobodu. Copak neznáš hodnotu svobody? Duše zbavená svobody je jen hmotou. "Svoboda nám nabízí alternativu k tomu, jednat správně nebo špatně." Jednou Gándhí řekl britským úřadům, "Chceme svobodu." Oni mu odpověděli:"Vy nejste schopni mít samostatnou vládu. Až toho budete schopni, my vám ji dáme." On jim ale nakonec řekl: "Chceme mít svobodu dělat věci i špatně." Takže svoboda nezaručuje jen jednat správným způsobem, svoboda má svou cenu nezávislou na tom, co je správné a co špatné.
Svobodná vůle je absolutní jen s Absolutní Pravdou. Protože jsme omezení, je naše svobodná vůle nepatrná. Je zde možnost spáchání chyby. Naše první volba byla vládnout, a tak jsme postupně vstoupili do světa nadvlády. Výsledkem této první akce se vyvinulo vše ostatní. Takže, "druhy byly rozděleny" v různých pozicích od polobohů až po stromy a kameny. I vodní těla, plynná těla, všechno co zde nacházíme se vyvinulo tímto způsobem. Princip aktivace v jakékoli podobě embryologického vývoje je duše a z duše se všechno vyvinulo."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 vestec vestec | Web | 12. ledna 2012 v 18:15 | Reagovat

Dobry clanek, hezky blog, podivas se na muj webik?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama